duminică, 4 octombrie 2015

Ce sa faci ca sa fii in siguranta in trafic

Salut prieteni, azi vreau sa vorbim putin despre siguranta in trafic.


Pentru inceput vreau sa va scot din cap ideea ca un punctaj mare la euroNCAP va scapa de urmari neplacute. Acolo, testele se fac la 64 km/h, o viteza extrem de mica vorbind de o coliziune frontala. De ce e mica? Pentru ca in momentul ciocnirii frontale dintre 2 masini, viteza celor 2 masini implicate se aduna si aceea e viteza impactului. Slabe sanse sa fie 64 km/h, nu?
De exemplu daca una din masini merge cu 50 si una cu 30 km/h cand se lovesc rezulta un impact la 80 la ora si sa nu credeti ca daca sunt doar 16 km/h in plus fata de testul euroNCAP nu conteaza, chiar si 10 km/h fac diferenta intre viata si moarte.
Un sofer bun, nu este cel care conduce de mult timp fara sa fi provocat vreun accident ci cel ce reuseste sa evite sa fie implicat intr-un accident provocat de altii.
Voi vorbi in principal despre drumurile extraurbane pentru ca acolo se intampla accidentele grave, in oras chiar daca se intampla in peste 90% din cazuri scapa toata lumea cu viata chiar daca e un impact Dacia 1310 vs Audi q7.
1. Pastreaza distanta fata de cel din fata. Cu cat ai o viteza de deplasare mai mare cu atat distanta pastrata trebuie sa fie mai mare. La 90-100 km/h pastreaza o distanta de minim 10 secunde, recomandat ar fi 15. Ia un punct de reper fix cum ar fi un copac sau o borna, sau un stalp pe langa care trece masina din fata ta si incepe sa numeri: 1001, 1002, 1003... Daca ajungi la 1010 inainte sa fi trecut de acel reper esti la o distanta corespunzatoare.
2. Nu urca la volan daca ai consumat pastile care afecteaza capacitatea de conducere ( de alcool si droguri nici nu are rost sa mentionez ). Pastilele chiar daca nu te fac sa te simti adormit, acestea incetinesc reflexele iar in cazul unei urgente, interventia rapida a soferului face diferenta intre accident produs sau accident evitat.
3.Priveste mult in fata, nepierzand insa din vedere nici ce se afla imediat in fata ta.
Este important sa stii ce urmeaza imediat in fata ta dar trebuie sa vezi si ce se intampla la distanta. Imi amintesc primele mele ore de condus dupa ce am luat permisul, era sa fac un accident fix din cauza ca nu ma uitam la distanta. Eram atent sa nu imi iasa vreun copil sau animal in fata pentru ca eram intr-un sat si nici macar nu am observat cand a iesit unul din coloana de pe sensul celalalt si incerca sa depasasca un tir. Cand l-am vazut m-am panicat si am franat destul de brutal. Putea sa fie cineva neatent ca si mine in spatele meu, ma lovea, ajungeam pe contrasens si rezulta un accident grav. Asadar fii foarte atent ce fac ceilalti.
4. Niciodata, dar niciodata nu folosi telefonul pentru convorbiri sau mesaje cand conduci. Foloseste setul de casti primit sau o casca bluetooth ( desi eu sunt impotriva lor preferand sa folosesc una cu fir)
Daca e o conversatie lunga sau care solicita luarea unei decizii care trebuie gandita asidu mai bine trage pe dreapta. O astfel de convorbire iti poate distrage foarte mult antentia de la condus indiferent cata experienta ai.
5. Adapteaza mereu viteza la conditiile de drum. Nu spun sa respecti mereu limita de viteza stabilita de autoritati, de multe ori e stupida dar nu merge nici cu 80 prin sate. Oricand iti poate iesi in fata un copil de 4 ani alergand.
6. Daca esti obosit, opreste si odihneste-te. Un sofer obosit se comporta cam la fel ca unul care a consumat alcool. Nu mai are reflexe.
7. Semnalizeaza absolut orice intentie, Nu uita niciodata de semnalizare. Poate ca tu faci vreo gresala dar ceilalti daca stiu ce ai de gand pot sa te salveze de multe ori... Asta daca nu cumva dai peste un sofer care abia asteapta sa isi repare masina pe banii altuia,
8. Fa-te vizibil. De cativa ani, orice masina care iese din fabrica are lumini de zi. Daca nu ai o astfel de masina tine permanent aprinse farurile pe faza scurta. Chiar si intr-o zi mai innorata sunt eficiente, nu doar pe ceata sau ploaie.
9. Poarta mereu centura de siguranta si recomanda-le si pasagerilor sa o poarte inclusiv celor din spate. Ca sa rezum totul la o singura propozitie, pot spune asa: Fara centura, chiar si la un accident la 30 km/h poti muri sau poti fi ranit grav in cazul fericit.
Masinile au habitaclul ramforsat bine. Capota, aripile, bara se vor face praf ca sa absoarba din socul provocat de coliziune iar habitaclul va fi rigid pentru a-i proteja pe oamenii dinauntru. Insa degeaba daca tu, pasagerul tau din dreapta sau copii de pe bancheta din spate vor iesi cu capul prin parbriz care nu e deloc moale.
Copii sunt foarte expusi acestui risc pentru ca sunt usori ( mai usori cu mult decat un adult ) si au obiceiul sa stea in picioare intre scaunele parintilor. La o lovitura cat de mica sunt victime sigure. Invatati copii de mici sa poarte centura.
Daca nu vorbim de copii ci de pasageri adulti care stau pe locul din spate, poate ca ei se vor tine de ceva si nu vor zbura prin parbriz acestea preferand oricum locurile de langa usi nu din mijloc, dar cu siguranta vor intra cu genunchii in scaunul soferului si pasagerului din dreapta si le vor face coloana praf. Eu, va spun sincer, nu accept in masina mea pe locul din spate nici un pasager care nu vrea sa poarte centura. Daca nu am pe nimeni in dreapta si pasagerul insista sa mearga in spate fara centura il pun in spatele scaunului din dreapta.

Atat pentru azi, sper ca nu v-am speriat prea tare si ca v-am facut sa constientizati riscurile la care poate va expuneati fara sa stiti sau va expuneati familia fara sa stiti si fara sa vreti, dati articolul mai departe pentru ca trebuie sa il vada mai multa lume. Cu cat avem mai multi soferi care se trezesc din euforia celor 5 stele la euroNCAP cu atat mai bine. Maine nu voi posta nimic pentru ca sunt plecat din oras, am un drum de 500 km, asa ca ne vedem poimaine fie cu un alt articol fie cu un review la o masina. Pana data viitoare fi-ti atenti cum conduceti, asfalt uscat si consum mic. S-auzim de bine!

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu